Prečo je donáška potravín ekologickejšia?

in
Prečo je donáška potravín ekologickejšia?

V čom spočívajú výhody donášky potravín až k vám domov? Online nakupovanie potravín nie je iba pohodlnejšie, ale aj ekologickejšie. Stačí pár klikov a už o pár hodín môže byť váš nákup u vás doma. Nemusíte nikam jazdiť autom a strácať čas v dopravných zápchach. Nechať auto zaparkované pred domom a rozhodnúť sa pre donášku potravín až ku vašim dverám je aj oveľa ekologickejšie.

V roku 2013 inžinieri z University of Washington (ďalej len „UW) zistili, že používanie donáškovej služby potravín môže znížiť emisie oxidu uhličitého najmenej o polovicu v porovnaní s individuálnymi cestami domácností do obchodu. Nákladné vozidlá naplnené do maximálnej kapacity, ktoré dodávajú zákazníkom zoskupeným v susedstve priniesli najväčšiu úsporu emisií oxidu uhličitého.

Tento diagram ukazuje ako môže dodávka ušetriť na najazdených kilometroch v porovnaní s osobnými vozidlami jazdiacimi do a z obchodu:


„Veľakrát si ľudia myslia, že musia robiť nejaké nepríjemné a  nepohodlné veci, aby boli zelenší. V skutočnosti to tak nie je“, povedala Anne Goodchildová, docentka stavebného a environmentálneho inžinierstva UW. „Z environmentálneho hľadiska môžu aj služby doručovania potravín v drvivej väčšine zabezpečiť zníženie emisií.“

Spotrebitelia v Amerike majú na doručovanie potravín čoraz viac spoločností z ktorých si môžu vyberať. AmazonFresh pôsobí v oblasti Seattlu, služba Safeway je zase ponúkaná v mnohých iných mestách USA. FreshDirect doručuje do rezidencií a kancelárií v oblasti New York City a absolventi UW nedávno spustili službu s potravinami Geniusdelivery v Seattli.

Spoločnosti  kalkulujú náklady a prínosy ponúkania doručovacej služby, Goodchild a Erica Wygonik, doktorandka UW v odbore stavebného a environmentálneho inžinierstva skúmali, či je používanie donáškovej služby potravín lepšie pre životné prostredie. Testovacím prípadom bol Seattle. Vo svojej analýze zistili, že nákladné autá doručovacích služieb produkovali o 20 až 75 percent menej oxidu uhličitého ako zodpovedajúce osobné vozidlá jazdiace do a z obchodu s potravinami.

Okrem toho objavili aj ďalšie významné úspory pre doručovacie spoločnosti. O 80 až 90 percent menej oxidu uhličitého vyprodukovali,  ak doručovali na základe trás, ktoré spájali zákazníkov miesto toho, aby vyhoveli individuálnym požiadavkám domácností na konkrétne časy dodania.

Porovnanie vyprodukovaného oxidu uhličitého pre osobné vozidlá a dodávkové vozidlá:

Pruhy vľavo predstavujú systém, v ktorom si zákazníci vyberajú časy doručenia.
Pravá strana zobrazuje efektívnejší systém v ktorom doručovacia služba nastavuje dodacie lehoty.

Prečo je donáška potravín ekologickejšia? 3
Zdroj: https://www.washington.edu/news/2013/04/29/grocery-delivery-service-is-greener-than-driving-to-the-store/?fbclid=IwAR3nQUiJQBRe2wOqctWamH2lQGb4LqSLbnffhxF1XIBQ3-iVYWyYJu-tyhs


„To, čo je v konečnom dôsledku dobré pre poskytovateľa doručovacích služieb je vo všeobecnosti dobré aj pre životné prostredie. Palivo je veľkým prispievateľom k prevádzkovým nákladom a navyše k emisiám skleníkových plynov“, povedal Wygonik. „Úspora paliva šetrí peniaze a tým aj emisie.“

Výskum bol financovaný Oregonským ministerstvom dopravy a publikovaný v Journal of the Transportation Research Forum.

Výskumníci UW zostavili údaje zo Seattlu a King County pričom predpokladali, že každá domácnosť je možným zákazníkom doručovacej služby. Z týchto údajov potom náhodne vybrali časť týchto domácností, aby identifikovali zákazníkov a priradili ich k ich najbližšiemu obchodu s potravinami. To im umožnilo osloviť celé mesto bez zaujatosti voči faktorom ako sú demografia a úroveň príjmov.

Na výpočet emisií na oveľa podrobnejšej úrovni  ako to robili predchádzajúce štúdie použili modelovací nástroj Agentúry pre ochranu životného prostredia. Pomocou faktorov ako je typ vozidla alebo rýchlosť a typ vozovky vypočítali produkovaný oxid uhličitý na každú míľu pre každé vozidlo.

Zníženie emisií bolo pozorované v najhustejších častiach aj vo viac prímestských oblastiach Seattlu. To naznačuje, že aj dodávka potravín do vidieckych oblastí môže značne znížiť produkciu oxidu uhličitého.

„Mali sme tendenciu považovať služby donášky potravín za prospešné iba pre mestské oblasti. V skutočnosti majú významný potenciál kompenzovať environmentálne vplyvy osobného nakupovania aj vo vidieckych oblastiach“, povedal Wygonik.

Cestujúcim, ktorí dochádzajú každý deň do práce sa ponúka množstvo stimulov na zníženie premávky na cestách či už prostredníctvom zľavnených tranzitných taríf, vanpoolov alebo možností spolujazdy. Vládni a priemyselný lídri by mali vzhľadom na možné zníženie emisií zvážiť stimuly pre spotrebiteľov, aby si objednávali svoje potraviny online a ušetrili na cestách do obchodu, povedal Goodchild.

Goodchild a Wygonik plánujú v budúcnosti preskúmať aj vplyv zákazníkov, ktorí kombinujú nákup potravín s cestou do práce aj vplyv umiestnenia domovskej základne doručovacej služby na emisie.

Zdroj: https://www.washington.edu/news/2013/04/29/grocery-delivery-service-is-greener-than-driving-to-the-store/?fbclid=IwAR3nQUiJQBRe2wOqctWamH2lQGb4LqSLbnffhxF1XIBQ3-iVYWyYJu-tyhs